söndag 12 augusti 2012

Summering den senaste månaden

Det har inte blivit så mycket skrivet här på bloggen på ett tag, den här gången kan jag inte heller skylla på att det inte har hänt så mycket på grönsaksfronten, orsaken är snarare att jag haft för lite tid och inspiration att skriva. Jag hoppas att det är några som fortfarande läser och vill fortsätta göra det.
Som jag antytt tidigare, har jag inte haft jättemycket tid för landet under sommaren, eftersom vi köpte ett hus som vi fick tillträde till vid midsommar och sen har jag jobbat väldigt mycket i juli.
Jag har i alla fall varit där några gånger, senast igår. Trots mitt bristande engagemang, växer det riktigt bra, inte bara ogräs,utan även morötter, rödbetor och potatis framför allt. Majsen tycker nog att det svenska klimatet har varit miserabelt i år, så det blir på sin höjd minimajs. Sockerärtorna har skött sig bra, men jag inser att de, liksom rädisorna är en dålig "distans-gröda", de måste skördas kontinuerligt för att de ska vara goda och för att stimulera plantorna att producera mer.
Här hemma växer zucchiniplantorna helt fantastiskt, de är nästan overkligt kraftiga och i torsdags skördade jag de första små späda frukterna - jättegoda. Det lär bli en hel del mer där och så har jag tänkt ta vara på blommor också för att fylla och fritera, ska vara delikat enligt italienarna!
Min snälla mamma har inte bara understött det myckna regnande med att vattna när det har varit torrt längre perioder, nu har hon också rensat ogräs bland morötterna. Igår hade jag glädjen att gallra ännu en gång och många morötter hade nu växt sig riktigt kraftiga och fina.
Igår  passade jag också på att pyssla om den mer långsiktiga investeringen i landet - sparrishäcken - jag rensade bort allt ogräs och fyllde på i fåran med sållad kompost, halvruttna höstlöv från i fjol och kogödsel. Inför hösten blir det en påfyllning till, sen tror jag de ska vara väl rustade för en mindre skörd i vår!
Veckan innan var min sambo till landet när jag jobbade, hon premiärskördade potatis, Princess, som kunde avnjutas tveksamt originellt, men mycket gott, med sill och gräslök. Helt perfekt potatis om jag får säga det själv, inte det minsta vattnig och mycket välsmakande. Igår skördade jag ytterligare av Princess och även av den något senare Inova, den har vi inte hunnit smaka på ännu. Några enstaka första Haricots Verts fick vi också med oss, där ser det ut att kunna bli en hel del, även fast de kom sent i jorden.
I kåltältet har ogräset härjat nästan värst, det är ju lite bökigt att ta sig in där och krypa runt och rensa. Igår tog jag mig ändå samman och rensade fram det lilla som finns kvar. De flesta plantorna var ganska klena när jag satt dem och det är mest broccolin som klarat sig, en planta ser lite annorlunda ut och är antingen blomkål eller vitkål - återstår  att se om det blir något på dem. Jag får lägga mer energi på plantorna nästa vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar