söndag 6 maj 2012

Gångar, potatis och sparris



Sparrisplantorna på plats i sitt
dike - de ser ut
som stora spindlar!

Idag fortsatte arbetet i landet. Jag började med att skyffla gångar, en längsgående i mitten och tre tvärsgående så att landet delades in i 8 odlingsbäddar. Min sambo My jobbade hårt med att kratta jorden och jag gav mig i kast med att dra upp potatisfåror. Jag har nu satt tidig och medeltidig potatis, sorterna Princess och Inova. Det ser väldigt fin ut nu, med potatisfåror och välkrattad jord, ser fram mot att det börjar växa nu bara,och förhoppningsvis inte allt för mycket ogräs. Den största ansträngningen krävde sparrisplanteringen. Sparrisplantorna ska planteras på en lite jordås, i ett ca 20 cm djupt och 40 cm brett dike. Sparrisplantorna verkade ha klarat sig bra i källaren och t.o.m. växt lite, två sparris tittar redan upp ur jorden...men man får inte röra dem i år tyvärr...





Det "lilla! landet börjar ta form, 19,4 x 5 meter
Vissa plantor hade lite mer "färdiga"
sparrisar,som t.o.m.
tittade upp ur jorden på en gång 
Det känns riktigt bra att ha kommit igång ordentligt, men det är mycket som återstår att få ned i jorden, både det som är förkultiverat och väntar i lägenheten - broccoli, vitkål, blomkål,kronärtskockor, majs och zucchini. Sen är det mycket som ska direktsås,som morötter, rödbetor, palsternackor och bönor. Jag har också tänkt förkultivera ytterligare några saker, för att de ska ta överhanden över ogräset direkt, bl.a. sockerärt och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar