söndag 20 maj 2012

Zucchiniplantor, som förhoppningsvis ska överleva
utplanteringen och inte bli uppätna av sniglarna.
Igår var vi en tur till grönsakslandet igen. Planen för den här gången var att så morötter, rödbetor och palsternackor, sätta den sista potatisen och förbereda lite för majsen.
Landets majs-hörna, behövde lite omsorg, på något sätt har den hamnat lägre än resten av landet och fungerat som något slags dräneringsområde, så det har varit rejält blött där. Nu har jag kört dit några kärror fin jord från komposten och grävt ner ett par säckar barkmull, ser riktigt fint ut nu. Planen var att plantera ut majsen också, men den såg tämligen vettskrämd ut efter en dag utomhus, så det får nog vänta ett tag till.
Från komposten hämtade jag också en del jord till de högar jag lade upp när jag grävde upp landet, där planterade jag sedan zucchiniplantor, tror det ska bli fint när de klättrar nedför kullen. Jag hade också förkultiverat sockerärtor. De behöver ju lite stöd, så jag rotade fram en rulle hönsnät på mamma och pappas höskulle, sågade ner 2 lagom stor träd och yxade till ett par stolpar.
Jorden hade torkat upp rätt rejält, så innan det var dags att så morötter och annat, fick vattenspridaren jobba på ett tag. Nu har vi sått karottmorötter (
små runda) mix av vita, lila och orange morötter, palsternackor, gulbetor, polkabetor,rödbetor och persilja. Några solrosplantor har planterats ut för att rama in landet och King Edward sättpotatis har kommit ned i jorden.
 Det börjar kännas som den största delen av det riktigt tunga arbetet är gjort nu, i fortsättningen blir det mer rensning och gallring, mindre jordskyfflande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar