söndag 30 oktober 2011

Bokrecension 1

Jag lovade tidigare att recensera de odlingsböcker jag skaffat, jag tänkte börja med en riktigt gammal bok som jag lånat av mina föräldrar. Det är en brun gammal bok från 70-talet som heter "Självhushållning - en handbok, en idébok". Författaren är brittisk och heter John Seymour. När man googlar på detta, inser man att jag sitter på en riktig klassisk och eftertraktad bok.
I mitt tycke är boken något svåranvänd, men det beror förstås på vad man har för syfte med sin odling, för min del gäller det att förgylla vardagen, något som Mr Seymour nog inte skulle vara så imponerad av. För honom gäller det att åstadkomma ett hushåll som rakt igenom lever på det det själv producerar. Resultatet är väldigt seriösa beskrivningar av allt från urdikning (se mitt tidigare inlägg om dränering), anläggning av stengärdesgårdar, hur man bygger upp sitt eget mejeri och slår sitt eget tegel. Kort sagt, ganska mycket som i alla fall jag aldrig någonsin kommer att ha nytta av. Det jag däremot vill veta, är många gånger ganska kort avhandlat - kanske för att det anses vara självklarheter? Två intressanta avsnitt är dels det som avhandlar olika grödor - vad de kan användas till, problem m.m - en del som återkommer i flera böcker och därmed inte motiverar att man ska skaffa just det här. Det andra användbara är ett avsnitt där man beskriver vad man ska göra i trädgården de olika årstiderna. Även här är det ganska ambitiöst med vinterkål, stukor m.m. som inte jag kommer ägna mig åt, men en hel del matnyttigt kan man alltid hitta.

Sammanfattnignsvis - denna bok är väldigt omfattande, men för hobbyodling tycker jag den har ganska begränsat värde, eller rättare sagt, det är en väldigt stor del av boken som man inte har någon nytta av.