söndag 23 oktober 2011

Dränering

Jag misstänker att platsen där detta grönsaksland kommer att ligga, är en aning lerigt och vattensjukt, en inte helt positiv egenskap. Lerigheten tror jag årtionden av löv-deponering kan ha haft god effekt på, sen blir det till att köra dit ett rejält lass matjord i vår, värre kan vara att få vattnet att rinna undan. Jag började fundera på det här med att gräva ett dike. Efter lite googlande, kommer jag fram till att detta inte är någon enkel vetenskap inte heller på ett juridiskt plan. Flera träffar rörde domar om olaglig dikning...inte tänkte jag på att någon skulle kunna bry sig om jag grävde ett litet dike.
För att komma vidare i detta dammade jag i alla fall av den gamla boken om självhushållning där detta ämne avhandlas, i smått obegripliga termer, på ett uppslag. Man skriver om täckdikning, öppna diken och mullvadsdiken. Grundvatten-nivåer ska sänkas, bäckar och dammar anläggas...känns oöverstigligt och lite läskigt. Jag vill ju inte gärna att föräldrarnas brunn plötsligt ska sina...
Summan av detta får nog bli att jag satsar på att naturen ändå sköter detta, skulle det gå fullständigt åt skogen första året, får jag väl göra något åt det nästa höst.

Jag börjar inse att det var lite otaktiskt att starta en blogg om ett grönsaksland på hösten...det är ju inte jättemycket action där de närmaste månaderna, så inläggs-frekvensen här blir kanske inte jättehög, men det vore kul om någon fortsätter titta in då och då, för rätt var det är har jag hittat på något nytt! Förr eller senare ska det ju bli vår också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar