lördag 15 oktober 2011

Början

I Umeå beställde vi grönsaker från en lokal odlare, en låda med fina grönsaker stod utanför dörren varannan fredag. Det var väldigt trevligt och kändes bra med ekologiska och närodlade grönsaker.
När vi nu flyttat söderut och bor relativt nära mina föräldrar och deras stora tomt, föddes tanken på att ta detta ett steg längre och odla egna grönsaker, i lite större omfattning än vi hittills gjort på balkongen.
Därmed föddes projekt Grönsaksland. Som alltid när jag tar mig för något, tenderar det att bli väldigt stort efter ett tag. Det började med att jag tänkte mig att odla lite potatis och morötter. Nu är tankarna sparris, potatis, morötter, vitkål, kronärtskockor, bönor, rödbetor, palsternackor, majs, sallad och säkert ännu mer om jag bara får löpa fritt. Vi får väl se hur det blir, men klart är i alla fall att det ska anläggas ett ordentligt trädgårdsland. Ytan är utstakad och nästa steg är att hyra en grävmaskin och gräva bort gräset.
Parallellt med detta pågår den mer teoretiska biten, att lära sig så mycket som möjligt om detta med grönsaksodlande, det går ju att göra vetenskap om allt, så varför inte skaffa ett gäng böcker? Den första jag fick tag i, är den otroligt 70-taliga "Självhushållningsboken". Där beskrivs i detalj hur man ska åstadkomma ett hushåll som helt lever på det man själv producerar, från mjölk och potatis till öl, whisky och biogas från gödsel...hyfsat ambitiöst. Här kan man dock plocka ut godbitarna och bl.a. läsa om sparris, som anses vara en lyxgröda och det står inte helt klart om det är riktigt ok att odla det av den orsaken, kanske är det lite syndigt?
För att ta det hela till en lite mer nutida nivå, har jag köpt 2 böcker i ämnet, vilka damp ner i brevlådan igår, "200 gröna tips för kökslandet" och "Handbok för köksträdgården". I samma paket kom första säsongen av Mad Men, Svensk maffia - fortsättningen och Kokain av Lasse Wierup...man får ju inte fastna i ett fack. Återkommer med recensioner!
Som sagt, steg 1 i den praktiska delen av landet, är att gräva upp det, ett moment jag ser mycket fram mot, har länge letat efter en anledning att hyra en minigrävare. Återstår nu bara att hitta en ledig helg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar